Endodoncja – co warto wiedzieć o leczeniu kanałowym?

Leczenie kanałowe kojarzy nam się z olbrzymim bólem, czy krokiem przed utratą zęba. Warto jednak wiedzieć, że precyzyjne przeprowadzenie zabiegu, pozwala uratować dany ząb przed ekstrakcją, a cała procedura, często podzielona na dwie lub nawet cztery wizyty, nie jest dzisiaj bolesna. To wynik wykorzystania odpowiednich nowoczesnych wierteł, a także specjalnych znieczuleń. Najlepsze gabinety stomatologiczne, dbają nie tylko o przywracanie pacjentom pięknego uśmiechu, ale również o to, aby zapewnić im pełen komfort leczenia! Dowiedz się zatem razem z nami, jak wygląda leczenie kanałowe.

Kiedy przeprowadzane jest leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe, zwane endodotycznym, przeprowadza się przy różnych schorzeniach zębów. Najczęściej mowa jednak o wystąpieniu stanu zapalnego miazgi, a nawet nerwu znajdującego się w kanale korzenia zębowego. To właśnie jego zapalenie lub ucisk, powodują tak silny ból zęba, a nawet opuchliznę dziąsła wokół niego. Pamiętać jednak należy o tym, że duże szkody wyrządza również próchnica, która nie powoduje czasem ani bólu, ani nie można jej zauważyć gołym okiem. Mowa o sytuacji, w której ząb psuje się pod założoną niedokładnie, rozszczelnioną plombą. To między innymi dlatego jednym z pierwszy etapów działań przy leczeniu kanałowym, jest diagnostyka rentgenowska.

Etapy leczenia kanałowe

Leczenie kanałowe przeprowadzane jest w kilku ważnych etapach. Pierwszym z nich jest precyzyjne otwarcie korony zęba, co umożliwia dostanie się do obumarłej oraz żywej miazgi. Ta zawsze jest wcześniej odpowiednio znieczulana, dlatego pacjent nie ma prawa poczuć niczego, za wyjątkiem delikatnych uszczypnięć, czy czasem poczucia rozwierania i drętwienia. Drugim krokiem jest płukanie kanału lub kanałów, przy użyciu specjalnych narzędzi kanałowych. To pozwala całkowicie usunąć miazgę kanałową oraz wszystkich toksyn bakteryjnych. Wykorzystywaną substancją do oczyszczania, jest zaś między innymi podchloryn sodu. Cały proces ten kończy się specjalnym osuszaniem kanałów. Dopiero wtedy można przejść do wypełniania kanałów materiałem biozgodnym, a także do wypełnianiem zęba, np. tworzywem kompozytowym.

Endodoncja Tomaszów Mazowiecki

Warto wiedzieć! W przypadku leczenia kanałowego wielokrotnie podczas pierwszej wizyty i usunięciu miazgi, zakładany jest na kilka dni specjalny lek. Często jest to stosowane przy leczeniu kanałowym kończącym się tzw. resekcją korzenia zębowego.